Procedura plângerii prealabile în contenciosul administrativ

Daca te alfi in situatia in care intentionez sa contesti un act administrativ, trebuie sa stii ca procedura in fata instantei presupune in mod obligatoriu o etapa prealabila, iar nerespectarea acesteia va conduce la respingerea cererii.

Plângerea prealabilă este o etapă obligatorie în procesul de contestare a unui act administrativ individual sau a refuzului nejustificat de soluționare a unei cereri, potrivit Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

Aceasta servește ca un filtru initial și reflectă principiul bunei-credințe în raporturile dintre cetățean și administrație.

Reglementarea legala

Art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ stabilește că, înainte de sesizarea instanței de judecata competente, persoana vătămată prin actul administrativ trebuie să formuleze o plângere prealabilă adresată autorității publice emitente sau, daca exista, autoritatii ierarhic superioare.

Termenul este de 30 de zile de la data luării la cunoștință de actul administrativ sau de la refuzul de soluționare a cererii.

Plângerea prealabilă reprezintă o condiție de admisibilitate a acțiunii în instanță. Nerespectarea acestei cerințe determină, de regulă, respingerea acțiunii ca inadmisibilă.

Excepția notabilă este în cazul actelor administrative normative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice, pentru care nu este necesară această etapă prealabilă.

Scopul procedurii prealabile

Scopul principal al plângerii prealabile este de a permite organului emitent să își reconsidere propriul act sau poziție, fără intervenția instanței si sa indrepte practic o greseala.

Pe de altă parte, constituie o garanție pentru justițiabil, oferindu-i șansa unei soluționări amiabile și rapide a litigiului.

 Aceasta contribuie la:

  • degajarea instanțelor de litigii minore sau premature,
  • asigurarea unui control intern de legalitate,
  • promovarea soluțiilor amiabile în raporturile juridice administrative.
  • responsabilizarea administratiei.

Ce elemente trebuie sa contina plangerea

Pentru ca o plangere sa poata fi analizata, aceasta trebuie sa contina in mod obligatoriu mai multe elemente:

  • identificarea actului administrativ contestat (tipul actului, emitentul, numarul, data emiterii),
  • motivarea solicitării (de ce apreciezi ca actul este nelegal sau netemeinic, ce articole de lege incalca, ce drepturi iti sunt afectate, s.a.m.d.),
  • solicitarile tale in ceea ce priveste soarta actului (revocare, modificare, emiterea actului solicitat etc.).

Forma este obligatoriu una scrisă, iar lipsa unei motivări clare poate reduce șansele de soluționare favorabilă în faza administrativă. Din acest motiv, recomandarea mea este sa te adresezi unei persoane cu pregatire juridice si cu experienta in domeniu pentru a-ti creste sansele de reusita.

Efectele și finalitatea

Dacă autoritatea răspunde favorabil în termen de 30 de zile, actul poate fi revocat, modificat sau emis. În caz contrar, sau dacă răspunsul este nefavorabil, justițiabilul poate introduce acțiune la instanta de contencios administrativ în termenul legal prevăzut, adica 6 luni de la comunicarea răspunsului sau de la expirarea termenului legal de răspuns.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top